Sådan holder du hjernen i form

Man skal stoppe med at spise, før man føler sig mæt, lyder rådet fra hjerneforsker

Hjernen fungerer bedre, hvis man holder igen ved måltiderne. Man ældes også langsommere, hvis man spiser mindre, mener hjerneforsker


Nej tak«.

To ord, man bare skal blive bedre til bruge ved middagsbordet, hvis man gerne vil opnå bedre fysisk velvære og koncentration.

For selv om flæskestegen og de brunede kartofler eller den dejlige isdessert ser fristende ud, så er den ekstra portion gift for hjernevirksomheden, fastslår lektor dr. med. Milena Penkowa, der er hjerneforsker på Københavns Universitet.

»De fleste kender vist oplevelsen af, at de bliver dvaske og ugidelige, hvis de spiser for meget. De får mest lyst til at smide sig i sofaen og slå mave. Stopper man med at spise, inden man føler sig mæt, har det den modsatte effekt. Det højner hjernens aktivitet, og man bliver både bedre til at lære og koncentrere sig,« forklarer forskeren.

En stor udfordring
Teknikken hedder diætrestriktion og har samme positive effekt som fysisk motion og metal motion med kryds og tværs og sudoku.

»Diætrestriktion kræver imidlertid en meget voldsom ændring af spisevanerne, hvis den for alvor skal have en stor effekt. Og mange vil have svært ved at gennemføre det. Vi kan ikke engang efterleve det gode råd om seks stykker frugt om dagen. Men har man viljestyrken, vil der være store gevinster for både helbred og hjerne ved at spise mindre,« forklarer Milena Penkowa.

Mange mennesker oplever, at hvis de skal til eksamen eller skal udføre en opgave, som kræver koncentration, så mister de automatisk appetitten lige forinden. Det er ifølge forskeren kroppens egen måde at skærpe sanserne på og forberede sig på en krævende opgave.

Kroppen retter ind

Umiddelbart skulle man tro, at der opstod problemer, hvis man konsekvent spiste mindre, end man forbrændte. Men ifølge forskere vil kroppen reagere ved at sænke stofskiftet til et lavere niveau.

»Der sker primært en form for cellestress. Det samme finder sted med motion. Cellerne opruster deres vækstfaktorer, overlevelsesfaktorer og antioxidanter. Hele hjernens modstandsdygtighed over for skader øges. Cellerne kommer i en tilstand, som om de var blevet tilført gødning,« forklarer hun.

Diætrestriktion er allerede kendt af mange danskere, som enten lever bevidst eller ubevist efter princippet om at stoppe med at spise, inden de er helt mætte.

Erhvervsfolkenes kneb

En anden variation er helt at springe et måltid over, lige inden man skal præstere.

»Mange erhvervsfolk er meget bevidste om det her. Hvis man skal til et bestyrelsesmøde eller et vigtigt møde, hvor meget er på spil, så kommer man på tom mave og lader de andre om at spise kagen på bordet. Så er man tændt og får det bedste ud af forhandlingerne,« fortæller Milena Penkowa.

I USA lever hele minisamfund ifølge forskeren efter princippet om diætrestriktion, og mange overholder det hele livet igennem og opnår fantastiske sidegevinster.

»De lever længere end gennemsnittet og holder sig bedre. De ligner 20-årige, når de er 40, og 40-årige, når de er 60. I den alder løber mange af dem også maraton. Så hvis man har viljestyrken til at holde igen med maden, så vil det være helt fantastisk.«

Kilde: fpn.dk

Udarbejdet af MSN Slankedoktor


Flere artikler på MSN Sundhed

Det er aldrig for sent
Det er aldrig for sent

Man skal aldrig sige aldrig. De sunde vaner kan altid indføres.